..eikä Chinavasionia! Tapanani on äänestää jaloillani, jos petyn johonkin kauppaan. Kuukausi sitten haksahdin tilamaan kiinalaisesta ”Chinavasion” -nettikaupasta ”halvalla” IP-kameran. Halusin ulkokäyttöön tarkoitetun zoomattattavan, vähintään 1 megapikselin, PTZ -kameran. Normaalisti ne ovat hinnaltaan suolaisia. Chinavasion möi Sricam -merkkistä kameraa 101 eurolla.
Toinen erehdys oli valita paketin toimittajaksi DHL -kuljetusfirma, koska mahdollisuus toimitukseen tavallisena postipakettina puuttui sivustolta. DHL oli sivuston mukaan, paitsi halvin, myös nopein toimitustapa. Toimitus luvattiin 3-5 päivässä osoitteeseeni. Chinavasionin ja DHL:n lupaukset osoittautuivat täydeksi potaskaksi. Sain kameran vasta 22 päivän kuluttua tilauksesta.
Tein tilauksen 1.10. Kesti viikon, ennen kuin tavara lähti edes liikkeelle Chinavasionista, vasta 8.10 sain sähköpostiini ilmoituksen: ”Your order has been sent out”. Samana päivänä lähetys näkyi myös DHL:n Express -seurannassa: ”Lähetys noudettu”.
Sen jälkeen lähetys makasi Kiinassa 5 päivää, kunnes 13.10 puolen yön tietämissä seurannasta näkyi, että lähetys oli saapunut Saksaan. Saksasta lähetys jatkoi matkaa kiitettävän nopeasti, ollen Helsingin tulissa jo heti aamulla klo 7.29.
Seurannan mukaan tullauskäsittely oli valmis 10 minuutissa. Seuraava seurantatieto ilmestyi 4 tuntia myöhemmin: ”Odottaa vastaanottajan maksua”. Sen jälkeen alkoi kuusi päivää kestävä ”kuljetusviive”, joka pisti kärsivällisyyteni koetukselle. En saanut DHL:tä, enkä tullilta, minkäänlaista viestiä, että tavarasta pitää maksaa tullia. Puhumattakaan tilinumerosta tai paljonko maksu on.
Soitin tulliin. Tullin mukaan tullauskäsittely ei ollut valmis, koska sitä ei ole maksettu! Itse en kuitenkaan voinut maksaa suoraan tullille, eikä tavaraa voinut lähettää eteenpäin postissa kotipaikkakuntani tulliin, josta minun olisi ollut helppo käydä se maksamassa ja hakemassa. Virkailijan mukaan kuljetusfirman täytyy se tehdä, maksaa tulli vakuutuksestaan ja periä myöhemmin asiakkaalta. Tullivirkailija kehotti minua ottamaan yhteyttä DHL:ään, mistä viivyttely johtuu.
En heti soittanut, koska kismitti alkaa soitella tavaran perään. Soittelusta syntyy myös lisäkuluja, DHL:n palvelunumerot ovat maksullisia. Kun mitään ei näyttänyt tapahtuvan, niin soitin, en saanut mitään laskua sähköpostiini, Email-osoitteeseeni. Puhelimeen vastannut DHL:n nainen kehotti minua soittamaan tulliin! Soitin jo sinne!
Todellisuudessa DHL ei näytä maksavan tullia mistään ”vakuutuksesta”, vaan perii sen ensin asiakkaalta. Lasku tuli vihdoin postilaatikkoon 16.10. Maksoin sen heti nettipankissa. Silti ”kuljetusviive” vain jatkui ja jouduin kyselemään kameran perään vielä kaksi kertaa.
Ensimmäisellä kyselyllä DHL-työntekijä sanoi, että ”huomenna 12 mennessä”. Ei pitänyt paikkaansa. Huominen tuli ja meni. Vihdoin ”ylihuomenna”, 22.10, kuriiri vihdoin toi tavaran kotiovelle. Kameran ”toimituskuluiksi”, tullimaksu mukaan laskien, tuli noin 60% kameran hinnasta!
Kameraankin olen pettynyt. Avatessani paketin en onneksi kytkenyt heti virtaa päälle, sillä kameran sisältä kuului epämääräistä helinää. Kun avasin kuoret, niin sisältä löytyi paljaan painopiirilevyn kaverina ylimääräinen irtonainen metalliruuvi! Ilmeisesti kameratehtaan työntekijältä sinne unohtunut. Jos kameran olisi kytkenyt töpseliin, niin ruuvi olisi saattanut koskettaa painopiirilevyä ja tuhota kameran.
Kameran piti olla tarkkuudeltaan megapikselin kamera, mutta vaikuttaa vain VGA:lta. Hallintaohjelmassa megapikseli -asetus ei muuta näkymää tarkemmaksi, vaan vain venyttää kuvaa vaakasuunnassa, vääristäen samalla kuvasuhdetta luonnottomaksi. Käytännössä vain VGA-asetusta voi käyttää, ellei halua pyöreän näyttävän soikealta. Firmware -päivityksiä ei mainittuun malliin näytä löytyvän mistään.
Sama koskee Chinavasionia. Vähän liikaa, jos tavara maksaa 40% ja toimituskulut 60%, jota ei tiedä etukäteen. Jos tietäisi, niin luulen, että moni jättäisi tilaamatta.