Poliisin sivuilla kerrotaan, että Geneven tieliikennesopimusvaltiossa myönnetty ajokortti on voimassa Suomessa 2 vuotta ja maahanmuuttaja voi halutessaan vaihtaa sen suomalaiseen ilman uutta ajotutkintoa 2 vuoden kuluessa siitä, kun on muuttanut vakituisesti Suomeen.

Trafin sivuilla kerrotaan, että maahanmuuttaja voi vaihtaa Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltiossa myönnetyn ajokortin suomalaiseksi ilman kuljettajatutkinnon suorittamista 2 vuoden sisällä siitä, kun on muuttanut vakituisesti asumaan Suomeen.

Jyväskylän sivuilla  Jyväskylän sivuilla kuitenkin sanotaan eri tavalla: Ulkomaalainen voi kuljettaa ajoneuvoa oman maansa kortilla vain vuoden. Sen jälkeen ajo-oikeus lakkaa, ellei vaihda korttia suomalaiseksi. Jyväskylän mukaan Geneve-sopimuskortin voi vaihtaa suomalaiseksi viimeistään 18 kuukauden kuluessa maahan saapumisesta. Käytännössä siis vuoden sisällä, ellei halua ajo-oikeutensa päättyvän. Onko Jyväskylän tieto virheellistä vai vanhentunutta?

Kortin vaihtaminen on kirjaimellista!

Kortin vaihto määräajan sisällä ei vaadi kuljettajatutkintoa, mutta joitakin ehtoja on. Ne löytyvät poliisin Trafin sivuilta.

Yksi ehdoista on ajoneuvolla ajamisen harjoittelu Suomessa puoli vuotta, josta on annettava vapaamuotoinen todistus kahden todistajan allekirjoittamana. Toinen todistajista voi olla esim. puoliso.

Kysymys on ajokortin vaihdosta kirjaimellisesti. Kun vaimoni hankki suomalaisen kortin, niin poliisi otti samalla pois hänen thaimaalaisen korttinsa! Se oli lisäksi vanhamuotoinen ikuinen kortti, jota Thaimaassa ei enää myönnetä uusille ajokortin hankkijoille.

En keksi ulkomaalaisen oman kortin poisottamiselle muuta tarkoitusta kuin tehdä kiusaa, sillä jos maahanmuuttaja käväisee omassa maassaan, hänellä ei ole siellä ajokorttia! Ehkä sen saisi vaihtokaupalla poliisilaitokselta taas takaisin, mutta liian vaivalloista. Ja sitten taas ei olisi suomalaista ajokorttia, jos, vaikka haluaisi ajaa autolla lentokentälle. Liekö korttien vekslaaminen edestakaisin ilmaistakaan. Kettumaista.

Ajokortti kohta vain rikkaiden huvia

Suomessa kuljettajatutkintoa ei ole helppo läpäistä ja autokoulu maksaa hirveästi, vaikka autoja on vähän ja liikennekulttuuri rauhallista ja hyvin organisoitua. Ensi vuonna ajokortin saaminen vaikeutuu lisää ja hinta nousee satoja euroja. Kansa eriarvoistuu entisestään, kun rikkaiden perheiden pappa betalar lapsilleen ajokortit 18-vuotislahjaksi, mutta köyhemmillä asuntovelkaisilla ja vuokralaisilla ei ole varaa.

Jopa vaivaisesta mopokortista saa pulittaa satoja euroja, kiitos EU:n. Minun nuoruudessani mopolle ei vaadittu mitään kortteja. Silloinkaan auton ajokorttia ei saanut ilmaiseksi, eikä ”inssiajoa” läpäissyt ihan heittämällä, mutta ei se ollut läheskään niin monimutkainen prosessi kuin nykyinen systeemi, joka on ensivuonna jo kolmivaiheinen.

Ennen ajokortin ajaminen oli niin paljon helpompaa, että jopa minäkin, köyhän työläisperheen lapsi, pystyin sen 19-vuotiaana pienistä kesätyötienesteistäni vaikeuksitta hankkimaan.

Amazing Thailand

Jos Suomessa ajokorttiin vaaditaan lähes insinööritutkintoa niin Thaimaassa mennään toiseen äärilaitaan. Autokoulua ei vaadita, mutta joutuu vastaamaan joihinkin kirjallisiin kysymyksiin, tekemään muutaman testin ja antamaan näytön, että osaa käsitellä autoa tai moottoripyörää.

Ajoneuvonkäsittelykoetta ei tehdä liikenteen seassa. Vastuu siitä, osaako oikeasti ajaa liikenteessä, jää kuljettajalle. Liikennekulttuuri on tyystin erilaista kuin Suomessa ja ajoneuvoja, varsinkin moottoripyöriä, on moninkertaisesti enemmän kuin Suomessa. Liikennemerkkejä on harvassa. Kaaos voi olla shokki tiukkoihin liikennesääntöihin ja kontrollointiin tottuneille suomalaisille.

Hankin juuri thaimaalaisen kortin autolle ja moottoripyörälle. Ne myönnetään erikseen, mutta onnistuvat samalla käynnillä noin puolessa tunnissa, ellei tarvitse jonottaa. Vaatimuksena on asuinpaikkatodistus immigraatiosta. Sellainen pitää olla erikseen moottoripyörälle ja autolle. Todistukset maksoivat 500 bahtia kappale.

Tiedä perikö paikallisen maahanmuuttoviraston virkailija ylimääräistä ”taskurahaa”, mutta kuittia ei mukaan saanut. Esim. Hans Lankarin nettisivujen mukaan todistusten pitäisi maksaa vain 100 bahtia kappale. Minulta meni siis  yhteensä 1000 bahtia (reilu 25 euroa) kahteen todistukseen.

Ulkonäkörasismi rehottaa

Tarvittiin myös kaksi lääkärintodistusta. Hans Lankari kertoo niiden hinnaksi 80-200 bahtia per todistus. Englantilainen naapuri kertoi maksaneensa immigraatiolle myös 500 bahtia, mutta en tiedä tarkoittiko yhtä vai yhteensä. Lääkärin todistuksesta hän maksoi 60 bahtia.

Vaimoni kysyessä lääkärintodistuksen hintaa eräästä pikkuklinikasta, niin ilmeisen ulkonäkörasistinen tohtori heti naamani nähdessään laukaisi: ”se maksaa ulkomaalaiselle 300-400 bahtia”. Tunsin itseni ”neekeriksi” jälleen kerran.

Jos suinkin mahdollista boikotoin kaikkia ulkonäkörasisteja. Vaikka Suomessa hinnat ovatkin kaikille samat, niin nyt ymmärrän paremmin somaleja ja muita ”erivärisiä” maahanmuuttajia. Eivät he kaikki ole raiskaajia ja varkaita. Tai elintasopakolaisia. Ja mitä sitten? Jos Suomi jakaa ilmaista keittoa kaikille maahanmuuttajille, niin turha siitä on ”mamuille” vihoitella. Eihän se heidän vikansa ole!

Yksityisissä klinikoissa on valinnanvaraa. Huomasin sattumalta toisen klinikan aivan sen kadun vieressä, josta olimme löytäneet autolle tyhjän parkkipaikan. Siinä klinikassa hinnat olivat poikkeuksellisesti laitettu seinälle näkyviin: Ajokorttitodistus 40 bahtia!

Iäkäs lääkäri, jonka klinikan seinää koristivat lukuisat, kuvalla varustetut arvokkaan näköiset sertifikaatit hänen ansioistaan, näki yhdellä vilkaisulla sen, että olen kykenevä kuljettamaan ajoneuvoa ja vakuutti todistuksissaan, että en ole alkoholisti, huumeiden käyttäjä, mielisairas, eikä minulla ole kuppaa. 80 bahtia kiitos. Noin kaksi euroa.

Thaimaalaisen kortin hankinta

Minulla kävi tuuri, pääsin paikalliseen ”autokouluun” melkein heti, ilman jonottamista. Kirjallista koetta ja ajoneuvonkäsittelytestiä minun ei tarvinnut suorittaa, koska minulla oli voimassa oleva kansainvälinen kortti, joka on Thaimaassa käytännössä pakollinen, jos haluaa siellä ajaa ilman pelkoa sakoista, eikä ole hankkinut thaimaalaista korttia. Suomalainen kortti ei kelpaa.

Minun piti suorittaa neljä näkö- ja reaktiokykyä mittaavaa testiä.

1. Ensin todettiin reaktiokyky laitteella, joka simuloi automaattivaihteisen auton kaasu- ja jarrupoljinta. Testi alkoi painamalla kaasua, jolloin silmien eteen syttyi vihreä valo. Kun valo yhtäkkiä vaihtui punaiseksi, piti painaa nopeasti jarrua, ennen kuin valon vieressä oleva korkeutta kasvava palkki ehti saavutti  täyden mittansa ja laite piippasi hylsyn merkiksi.

2. Toisessa testissä piti katsoa laatikkoon, jossa oli, kaksi valkoista ja n. 15 cm korkuista pystytolppaa. Toinen tolpista sijaitsi kiinteästi laatikon etuosassa ja toinen, joka oli liikkuva, laatikon takaosassa. Kun takaosan palkki lähti liikkeelle kohti etuosaa, se piti napista painaen pysäyttää etuosassa kiinteästi seisovan palkin viereen.

3. Kolmannessa testissä menin seisomaan noin 5 metrin etäisyydelle liikennevalotolpasta. Kun värit vaihtuivat vihreäksi, keltaiseksi tai punaiseksi, minun piti sanoa ääneen mikä väri syttyi.

4. Vaikein oli sivunnäön testi. Piti laittaa nenä laitteessa olevaan kuoppaan ja katsoa keltaista täplää. Jotain 20 sentin päässä silmien vasemmalla ja oikealla puolella oli pienet valolamput. Kun niihin syttyi väri, minun piti mainita mitkä värit syttyivät. Koska minulla oli piilolinssit päässä, eikä lukulaseja mukana, niin en nähnyt lähelle tarkasti. Värit näyttivät hämäriltä ja suttuisilta. Testin tekijä vaihteli värejä 3-4 kertaa. En ole varma vastasinko kaikkiin väreihin oikein, mutta kuulin kuitenkin testaajan sanovan ”pass” ja se oli siinä.

Ajokortit sai heti mukaan

Sen jälkeen menin toiseen huoneeseen, jossa otettiin valokuva ja kone sylkäisi minulle kaksi hienoa thaimaalaista muovista ajokorttia, jotka ovat vuoden voimassa.

Vaikka Thaimaa on monessa asiassa kehitysmaa, niin korttitekniikka tuntuu olevan kehittyneempää kuin Suomessa. Monissa laitoksissa ja pankeissa on laite, joka tekee kortit samalla, kun asiakas on korttia hakemassa. Ei tarvitse odottaa jopa viikkoja kuten Suomessa, jossa kortit valmistetaan muualla keskitetysti.

Thaimaalaiset ajokortit testeineen maksoivat yhteensä 360 bahtia eli noin 8 euroa. Kaikkineen kaksi ajokorttia tuli siis maksamaan yhteensä 1440 bahtia eli noin 37 euroa tämän hetken kurssilla laskien. Kallein kustannus oli paikallisen immigraation  todistus asuinosoitteesta.