20140715132820-05b9e915Kun vaimoni Sveitsissä asuva ystävätär kutsui meidät kylään, luvaten majapaikan vierailun ajaksi, niin päätimme ”extempore” ottaa kutsun vastaan. Vain muutaman päivän varoitusajalla ei enää löytynyt halpoja lentoja Sveitsiin, vaikka silti moniin muihin maihin kylläkin.

Jostain syystä Sveitsiin ei pitemmälläkään aikajaksolla löydä yhtä helposti tarjouslentoja kuin esim. Ranskaan tai Espanjaan. Joskin alkuun luulin löytäneeni. Edestakainen 5 päivän reissu kahdelle Geneveen Lufthansalta, yhteensä 440 euroa. Ei paha ja varasin liput heti. Kun tulostin liput, vaimoni huomasi, että paluuhan oli vasta kuukauden päästä! Olin huolimattomasti ruksannut paluupäivän elokuulle, heinäkuun sijasta.

Harmitti vietävästi. Etsin pikaisesti Lufthansan numeron. Ilmeisesti kielitaitoni on petraantunut vuosien saatossa ja sain itseni yllättävän hyvin ymmärretyksi tankero-englannillani. Perumista helpotti suuresti se, että olin tilannut liput suoraan Lufthansan sivuilta, enkä miltään nettimatkatoimistolta. Erittäin ystävällinen asiakaspalvelija rauhoitteli minua, että 24 tunnin sisällä varauksesta voin perua lennon ilmaiseksi ja luottokortilla maksettu lippujen hinta palautetaan 6 viikon kuluessa. Melko kauan kestää palautus luottokorttitapauksessa, mutta uskon, että se sujuu hyvin.

Uudet liput maksoivat satasen lisää per matkustaja, mutta mahtuivat vielä nippa nappa budjetin rajoihin. Varasin uudetkin liput. Kalliimmasta hinnasta huolimatta ne olivat edelleen halvemmat kuin muilla lentoyhtiöllä tai matkatoimistoilla. Esim. Finnairin vaatimalla hinnalla olisi lentänyt jo melkein Bangkokiin.

Finnair Plus jäsenyyskään ei asiaa auttanut. Finnairin pisteitä en ole pystynyt käyttämään vielä mihinkään ennen niiden vanhenemista. En edes elokuvalippuihin, vaikka mainosten mukaan ne pitäisi käydä niihinkin. Pisteillä maksaminen on tehty vaikeaksi. Lippuja ei voi ostaa Finnairin sivuilta, enkä ole Finnkinon sivuiltakaan löytänyt ohjetta miten pisteillä maksetaan liput.

Finnair on viime vuosien aikana pahasti jäänyt muiden yhtiöiden jalkoihin hinnoittelussa, vaikka Finnairilla on yleensä suorat lennot kohdemaihin. Kuvittelisi suoran lennon hoitamisen olevan lentoyhtiölle yksinkertaisempaa ja halvempaa kuin välilaskullinen ja näin ollen mahdollistaisi kilpailukykyisen hinnoittelun. Finnair on kuitenkin pääsääntöisesti kalliimpi kuin kilpailijat. Saan ”pisteet” suoraan rahallisena etuna itselleni, kun käytän Finnairia halvempia lentoyhtiöitä.

Vaikka pääsen matkustamaan junalla ilmaiseksi ja vaimoni saa VR:n perheenjäsenen alennuksen, niin päätimme ajaa lentoasemalle omalla autolla. VR hinnat nousevat jatkuvasti. Alennuksineenkin edestakainen junamatka Tikkurilaan ja sieltä taksilla lentoasemalle ja pois, maksaa noin 100 euroa yhteensä. Auton bensaan meni n. 70 euroa ja lentokenttäparkkiin 36 euroa, joten aika lähelle menee junan+taksin kanssa.

Kun VR vuonna 2016 alusta lähtien läimäisee eläkeläisiään kasvoille poistamalla heiltä perheenjäsenen alennuksen, niin tuskin viitsin edes harkita junan käyttöä vaimon kanssa. Ainakaan lyhyemmillä matkoilla. Omalla autolla pääsee puolta halvemmalla. Auton etuna on lisäksi se, että se on junaa nopeampi ja joustavampi. Matkatavaroiden roudaus on helpompaa, eikä halpoja lentolippuja metsästäessä ole yhtä tiukasti sidottu lentoaikatauluihin, jolloin saavutettu hintaetu sataa suoraan auton käyttäjän laariin.

Painavien laukkujen raahaaminen raiteelta toiselle on todella työlästä esim. Tikkurilassa ja Tampereella. Tiedä sitten tuoko aseman remontti Tikkurilaan parannusta. Sveitsissä isommilla  ratatieasemilla junan vaihto matkalaukkujen kanssa on helppoa. Suomityylisten rappusten, rullaportaiden ja kuselle haisevien ”käymälähissien” kuten Tikkurilassa, sijaan, Sveitsissä käytetään moderneille lentoasemille tyypillisiä liukumattoja, jotka rullaavat matkustajan laukkuineen kivuttomasti ylös asemalaiturille.