Nettiyhteydestä on tullut nykyään vähän samanlainen "must" kuin kännykästä, ilman ei voi elää. Ainakaan ilman vieroitusoireita. Päätin vaihtaa nettiyhteyden Saunalahdelta Soneraan, hinnaltaan kilpailukykyisen Laajakaista Extra 10/10 megan -pakettitarjouksen houkuttelemana. Tarjoukseen sisältyi laitteet, sekä viihdepaketti. Olin hieman ennakkoluuloinen, koska monta vuotta sitten, laajakaistojen alkaessa yleistyä, kokemukseni Soneran -asiakaspalvelun kanssa oli niin ikävä, että päätin "äänestää jaloillani" kuten minulla on tapana tehdä, jos en jostakin yrityksestä saa toivomaani palvelua. Koska tarjous vaikutti hyvältä ja aiemmasta asioinnista Soneran kanssa oli paljon aikaa ja käsittääkseni firma on nykyisin ruotsalaisomisteinenkin, niin olin valmis koettamaan onneani.

Koska olen maksava asiakas, niin vähintä, mitä odotan, on ystävällsyys ja kärsivällisyys henkilökunnalta, vaikka olisinkin ärtyneellä päällä ja ehkä heidän mielestä toisinaan rasittavakin. Kuitenkin useammin kuin kerran olen joutunut ihmettelemään suomalaista yrityskulttuuria, joille asiakas ei näytä olevan ollenkaan tärkeä, pikemminkin päin vastoin "asiakas on aina väärässä", tuntuu olevan mottona monilla. Niitä on muutamia yrityksiä, joissa en ole negatiivisen kokemukseni jälkeen kuunaan enää asioinut. Myöskin "paha kello kauas kuuluu", puskaradion kuljettaessa viestiä eteenpän.

Kuinka käy tällä kertaa Soneran kanssa. Olin vähällä luovuttaa heti kättelyssä. koska nettisivun tilauslomake jostain syystä bugitti koneellani ja koska toimitusehdot oli epäselvät, antaen käsityksen eri hinnasta kuin mitä tarjouksessa luvattiin. Lähetin palautetta ja pian minulle soitettiin asiakaspalvelusta. Soittajan sävy oli miellyttävä ja ystävällinen ja kun kertoi hinnan olevan se, mitä tarjouksessa sanotaan, niin päätin pistää tilauksen vetämään. Palautesoitosta plussaa (*)

Suunnilleen paluupostissa tuli kirje sopimuksesta, joka oli taas mielestäni liian sekava ja tulkinnnanvarainen. Soitin asiakaspalveluun ja kerroin peruuttavani tilauksen, jos liittymä maksaa enemmän kuin mitä tarjouksessa sanotaan. Jälleen luurin päässä oli ystävällinen henkilö, vaikka eri kuin aiemmin ja vakuutti, että tarjous pitää. Henkilö sanoi myös saamani sopimuspaperini olevan automaatin generoima ja kertoi lähettävänsä uuden manuaalisesti selvennettynä. Niin tapahtuikin. Siitä plussaa (**)


Asiakaspalvelijan korjaama uusi sopimuspaperi oli selkeämpi, mutta hieman otsalohkoa kiristi siihen lisätty lause, että "sopimusta ei voi perua, koska toimitus on jo aloitettu" (Soneran liittymään kuuluneet laitteet toimitettiin kiirellä heti ovelle, vaikka liittymän kytkemiseen oli aikaa toista kuukautta.) Kyseinen lisäys  on kuitenkin kuluttajasuojalain vastainen, koska verkkokaupassa kuluttajalla on oikeus perua kauppa kahden viikon kuluessa ilman kustannuksia, olipa toimitus aloitettu tai ei. En kuitenkaan tehnyt asiasta numeroa, koska minulla ei ollut aikomustakaan perua kauppaa.

Aluksi valitsin tyhmyyttäni väärin kytkemisajan samaksi päiväksi kuin mikä oli edellisen operaattorin, eli Elisa/Saunalahden, määräaikaisuuden päättymispäivä. Mutta operaattori laskuttaakin kuukauden loppuun, vaikka liittymän katkaisisi ennen sitä! Onneksi Soneran kytkijä ei suoraa päätä kytkenyt liittymää, vaan soitti numerooni ja informoi minua, että joutuisin maksaa kahdesta liittymästä kuun loppuun, mikäli kytketään. Sovin, että kytketään sitten vasta kuun lopussa. Kytkijän informaatiosta lisää plussaa (***)

Uutena kytkentäpäivänä eli eilen Saunalahti kytki liittymänsä pois heti aamusta ja vähän huolestuin, kun kello alkoi lähennellä 16:ta, johon mennessä viimeistään Soneran piti kytkeä omansa. Kuitenkin hieman ennen klo 16 Soneran kytkijä rimpautti ovikelloa ja uusi liittymä käynnistyi.

Ensituntuma Soneran Extrasta on ollut miellyttävän positiivinen. Monet sivut latautuvat selvästi nopeammin kuin Saunalahden 8/1 liittymällä. Vaimoni mukaan esim. Facebookin pelit rulaavat sutjakkaasti verrattuna edelliseen liittymään, jolla ne tahmasivat jatkuvasti. Myös Voddlerin elokuvat pyörivät hienosti ja alkulataaminen tapahtuu selvästi nopemmin. Mainittakoon myös Linuxin versio Google Earthista, jonka maapallo latautui todella hitaasti, kestäen lähes minuutin, Saunalahden 8/1 liittymällä, mutta tällä Soneran VDSL2:lla lävähtää jokseenkin viiveettä heti näkyville. Lisää plussia (****)

Sokerina pohjalla harrastelijaserverini latautuu erityisen paljon nopeammin verrattuna edelliseen liittymään, mikä johtunee uudemmasta VDSL2- tekniikasta ja ulosmenevän kaistan kymmenkertaisesta nopeuden lisäyksestä. Tämä liittymä on edullinen kilpailijoihin verrattuna ja riittävä tarpeisiini. Kokonaisuutena paras liittymä tähän mennessä koko nettihistoriani aikana. Ellei jatkossakaan tule mitään pahoja ongelmia, niin se on ansainnut täydet viisi tähteä (*****)